سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

93/2/17
5:29 ع

امام از گناه و خطا معصوم است 

ما معتقدیم:امام باید معصوم از هر گناه و خطا باشد زیرا علاوه بر آنچه در تفسیر آیه بالا آمد، غیر معصوم نمى‏تواند بطور کامل مورد اعتماد واقع شود،و اصول و فروع دین را از او اخذ نمایند،و به همین دلیل معتقدیم‏«گفتار امام‏»همچون‏«افعال‏»و«تقریر»او حجت و دلیل شرعى است (منظور از««تقریر»آن است که در برابر او کارى انجام دهند و او با سکوت خود آن را امضا کند) .

امام پاسدار شریعت است

ما معتقدیم:امام هرگز«شریعت و قانون تازه‏»اى از خود نمى‏آورد،بلکه وظیفه او پاسدارى و حفظ شریعت و آیین پیامبر اسلام (ص) و کار او تبلیغ و تعلیم و حفظ و معرفى و هدایت‏به سوى این آیین مقدس است.

امام آگاهترین مردم به اسلام است

و نیز معتقدیم:امام باید نسبت‏به تمام اصول و فروع اسلام و احکام و قوانین آن و معنى و تفسیر قرآن،آگاهى کامل داشته باشد،و علم او نسبت‏به آن علوم جنبه الهى دارد و از پیغمبر اسلام (ص) به او مى‏رسد.

آرى چنین علمى است که مى‏تواند بطور کامل مورد اعتماد مردم قرار گیرد و در فهم حقایق اسلام بر آن تکیه کرد.

امام باید منصوص باشد

ما معتقدیم:امام (و جانشین پیامبر) باید منصوص باشد،یعنى با تصریح و نص پیامبر (ص) و نیز تصریح هر امامى نسبت‏به امام بعد،تعیین گردد،به تعبیر دیگر:امام نیز مانند پیامبر (ص) از سوى خدا (به وسیله پیامبر) تعیین مى‏شود،همان گونه که در آیه مربوط به امامت ابراهیم خواندیم:«انى جاعلک للناس اماما،من تو را امام مردم قرار دادم‏».

اضافه بر این تشخیص وجود تقوا در سر حد عصمت،و مقام علمى والا (در حد احاطه به تمام احکام و تعلیمات الهى بدون هیچ گونه خطا و اشتباه) چیزى نیست که غیر از خدا و پیامبرش از آن آگاه باشد.

و به این ترتیب ما امامت امامان معصوم را به انتخاب مردم نمى‏دانیم.

امامان به وسیله پیامبر (ص) تعیین شده‏اند

ما معتقدیم:پیامبر اسلام (ص) امامان بعد از خود را تعیین فرموده است.در یک جا بطور عموم،در حدیث معروف ثقلین فرموده است.

در صحیح مسلم مى‏خوانیم:پیغمبر اکرم (ص) در سرزمینى میان مکه و مدینه به نام‏«خم‏»برخاست،خطبه‏اى خواند،سپس فرمود:«نزدیک است که من از میان شما بروم انى تارک فیکم الثقلین،اولهما کتاب الله فیه الهدى و النور...و اهل بیتى،اذکرکم الله فى اهل بیتى، من دو چیز گرانمایه در میان شما به یادگار مى‏گذارم نخستین آنها کتاب خداست که در آن، نور و هدایت است...و اهل بیتم،به شما توصیه مى‏کنم که خدا را درباره اهل بیتم فراموش نکنید (این جمله را سه بار تکرار کرد) ». (1) همین معنى در«صحیح ترمذى‏»نیز آمده و با صراحت مى‏گوید:«اگر دست‏به دامن این دو بزنید هرگز گمراه نخواهید شد». (2)

این حدیث در سنن دارمى(3و خصائص نسائى(4) و مسند احمد(5) و غالب کتب معروف و مشهور اسلامى آمده و جاى تردیدى در آن نیست و در واقع جزء احادیث متواتره محسوب مى‏شود که هیچ مسلمانى نمى‏تواند آن را انکار کند و از روایات استفاده مى‏شود که پیامبر اسلام (ص) نه یک بار بلکه چندین بار در مواقع مختلف آن را تکرار فرمود.

بدیهى است که تمام اهل بیت پیامبر (ص) نمى‏توانند چنین مقام والایى را در کنار قرآن داشته باشند بنابراین تنها اشاره به امامان معصوم از ذریه پیامبر (ص) است (فقط در بعضى از احادیث ضعیف و مشکوک به جاى اهل بیتى،سنتى آمده است) .

ما به حدیث مشهور دیگرى که در منابع معروف مانند صحیح بخارى،صحیح مسلم،صحیح ترمذى،صحیح ابى داود و مسند حنبل و کتب دیگر آمده است نیز استناد مى‏کنیم،پیغمبر اکرم (ص) فرمود:«لا یزال الدین قائما حتى تقوم الساعة او یکون علیکم اثنتى عشر خلیفة کلهم من قریش،دین اسلام بر پاست تا قیام قیامت و تا این که دوازده خلیفه بر شما حکومت کنند که همه از قریشند». (6) ما معتقدیم:تفسیر قابل قبولى براى این روایات جز آنچه در عقاید شیعه امامیه مربوط به ائمه دوازده گانه آمده است تصور نمى‏شود،فکر کنید آیا تفسیر دیگرى مى‏تواند داشته باشد! 

پی نوشت

1-صحیح مسلم،جلد 4،صفحه 1873  .

2-صحیح ترمذى،جلد 5،صفحه 662.

3-سنن دارمى،جلد 2،صفحه 432.

4-خصائص نسائى،صفحه 20.

5-مسند احمد،جلد 5،صفحه 182 و کتاب کنز العمال،جلد 1،صفحه 185،حدیث 945.

6-این تعبیر در صحیح مسلم،جلد 3،صفحه 1453 از«جابر بن سمره‏»از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است و با تفاوت مختصرى در سایر کتابهایى که در بالا نام برده شد آمده است (صحیح بخارى،جلد 3،صفحه 101،صحیح ترمذى،جلد 4،صفحه 501 و صحیح ابى داود،جلد 4،کتاب المهدى) . 

 



ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ